Fietsroute door de Glen of Aherlow

Voor de hogere heuvels en bergen in Ierland moet je vooral aan de ruige westkust wezen. Het binnenland is over het algemeen glooiend en groen, maar gelukkig zijn ook daar her en der nog wel wat heuvelachtige gebieden te vinden. Een van mijn favorieten is de Glen of Aherlow: een schitterende regio met apart gewelfde heuvels; een bijzondere afwisseling in het verder vlakke landschap. Deze fietstocht voert je vanaf Tipperary naar een prachtig uitzichtpunt en gaat daarna door de weilanden, met uitzicht op de heuvels.

De fietstocht is zo’n 50 km lang, maar afgezien van de steilere klim in het begin, niet al te zwaar. Het grootste gedeelte fiets je namelijk vlak, door de groene weilanden en kleine dorpjes.

Het is een lastige route om te beschrijven omdat hij voornamelijk over kleine landweggetjes gaat, die allemaal op elkaar lijken en waar je niet struikelt over wegwijzers. We hebben onderstaand een poging gedaan; wil je de route op kaart zien, dan kun je het beste even op deze website kijken of zelfs de bijbehorende app downloaden! Veel fietsplezier!

Aherlow_cycling 2

Glen of Aherlow
Neem vanuit het centrum van Tipperary de R664, richting Glen of Aherlow. Vlak nadat je de spoorlijn overgestoken bent, sla je rechtsaf om de R664 te blijven volgen. Al snel wordt het een slingerend weggetje door de weilanden en zie je de prachtige heuvels van de Glen of Aherlow al voor je liggen!

Je blijft de R664 volgen en kunt je dan opmaken voor de steilste klim van de dag. Door de bossen slingert de weg met scherpe bochten omhoog, hoewel het ook geen ijzingwekkende klim is…goed te doen! Tussen de bomen door heb je af en toe al een prachtig doorkijkje op de Glen of Aherlow, maar het mooiste uitzicht heb je toch wel vanaf het ‘viewingpoint’, herkenbaar aan de vele parkeerplaatsen. Zeker bij helder weer heb je hier een schitterend uitzicht over de heuvels en je kunt ook dankbaar gebruik maken van de picknickbanken die hier staan! De afdaling volgt als beloning op de klim!

Aherlow_cycling 1

Galteemore Mountain
Aan het einde van de weg stuit je op een T-splitsing: hier ga je linksaf, de R663 op (richting Bansha). Iets verderop kun je een weggetje naar rechts inslaan: een smal weggetje met wat gras in de middenberm. Deze weg rijd je uit terwijl je onderweg fantastisch zicht hebt op de Galtee mountains, die voor je liggen, met Galteemore Mountain als hoogste punt (919 m). Geen angst, we slaan deze heuvel vandaag over!

In plaats daarvan gaan we aan het einde van de weg linksaf, vervolgens rijd je 3.7 km. over dit landweggetje tot je aan je rechterhand een wit kapelletje ontdekt. Op dit kruispunt sla je linksaf, weer richting Bansha. Negeer alle afslagen naar rechts, tot je na een tijdje een wit wegwijzerbordje tegenkomt, dat rechtsaf naar Bansha wijst (nog 2 km). Hier ga je rechtsaf en je volgt deze weg tot hij uitkomt op een grotere weg, waar je opnieuw rechtsaf slaat. Even later fiets je het knusse dorpje Bansha binnen, waar je linksaf de N24 op gaat (opletten, een drukkere weg!). Tijd voor een koffiestop?

De laatste helft
Na de stop stappen we weer dapper op de fiets, en laten zo snel mogelijk de N24 voor wat hij is. Tegenover de benzinepomp slaan we rechtsaf, het bruggetje over. Deze weg volgen we een heel eind, tot je een bordje ziet naar een haakse afslag rechtsaf met ‘Kilfeacle Community Alert’ en ‘Rathduff Stud’. We gaan hier rechtsaf en volgen deze weg tot we op de drukke N74 komen. Hier sla je linksaf en dan de tweede rechts, richting Knockatoor.

Je neemt de tweede weg naar links (na ruim 3,5 km, vlak voor het grijzige huis aan je rechterhand) en volgt deze weg tot je op een andere weg uit komt, waar je rechtsaf gaat. Vlak daarna kom je een Y-splitsing tegen, hier ga je links.

Ook bij de volgende Y-splitsing, met de boom in het midden, houd je links aan en fiets je door tot je even later bij een zijweg komt met twee witte bankjes op de hoek, en een prachtig hekwerk aan de rechterkant. Bij deze zijweg ga je linksaf en fiets je door tot je op de R661 komt. Hier ga je linksaf en fiets je helemaal  door tot je bij een rotonde komt. Deze rechtdoor oversteken, de St. Michaels Ave op die je helemaal uit fietst. Aan het eind even links en dan rechtsaf de N74 op, die je weer terugbrengt naar het begin van de fietstocht!

Binnenplaats van het Ballinacourty House

Overnachten in de Glen of Aherlow
Dit gebied verdient het om bezocht te worden! Wij hebben erg goede ervaringen met het Ballinacourtey House, waar je ook een uitstekend restaurant bij vindt! Dit knusse B&B heeft prachtige kamers en is heel idyllisch gelegen rond een binnenplaats. Vanuit het B&B heb je een prachtig uitzicht op de heuvels van de Glen of Aherlow, prachtig! Overigens is er ook een camping bij voor de kampeerliefhebbers! Aanrader!