Dingle: Laat de auto een dagje staan!

Het zijn de bekende rondjes in de counties Cork en Kerry. Een voor een alle schiereilanden rond rijden, af en toe een stop maken bij een mooi uitzichtpunt of een oud ringfort en dan weer door. Waarom niet een sportief alternatief voor Dingle? De Slea Head Drive leent zich prima voor een fietstocht; de route is niet al te steil en al te ver en je beleeft de natuur veel intenser dan van achter het autoraam!

Een fiets is te huren bij Paddy’s Bike Shop, aan de Dykegate, voor € 15,00 per dag. Je fietst daarna weer terug naar de doorgaande weg, die langs de haven loopt, waar het schattige standbeeld van havenbewoner Funghi staat.
Vanaf nu kun je de autoroute volgen, die aangegeven staat met ‘Slea Head Drive’. De route biedt schitterend uitzicht op zee, zeker als je wat meer richting Slea Head komt.
Voorbij Ventry bevindt zich de archeologische vindplaats van Fahan, waar echter wel entree van € 3,00 voor moet worden betaald. Toch zijn de beehive hutten, kleine stenen hutten, mooi om even te bekijken, zeker met het blauwe panorama van de zee vlakbij.
Dichtbij bevindt zich Dunbeg Fort, één van de best bewaard gebleven ringforten van Ierland, dat pas 30 jaar geleden werd ontdekt! De helft van de stenen muur is in de loop van de tijd vanaf het klif in zee gestort maar de restanten zijn best mooi om te zien.

Slea Head is prachtig, met rechts hoge, steile rotswanden en links de prachtig blauwe zee (als tenminste de zon schijnt!), waar de Blasket Islands goed zichtbaar zijn. Op deze eilanden wonen enkel schapen! Er zijn diverse parkeerplaatsen, waar het vaak vol staat met geparkeerde auto’s, want iedereen wil hier wel een plaatje schieten!

Coumeenoole Beach

Ryans Daughter filmlocaties
Iets verderop ligt het kleine strandje van Coumeenoole, decor voor de film ‘Ryans Daughter’. Leuk voor een picknick, maar een akelig steil weggetje om per fiets weer omhoog te komen! Nog iets verder is het nieuw gebouwde Great Blasket Island Visitors Centre. Hier is een prima lunchroom bij, evenals een klein boekhandeltje. Handig voor een lunchstop, wanneer je tenminste geen picknick gepland hebt!
Vlakbij het Visitor Centre staat het kleine schooltje, dat speciaal gebouwd is voor ‘Ryans Daughter’ en daar nu nog steeds staat. Bovendien heb je vanaf dit plekje een prachtig uitzicht over de oceaan! Overigens staat dit niet pontificaal aangegeven dus vraag wellicht bij het Visitor Centre hoe je hier nu precies komt.

Richting Clogher Head
Als je de weg vervolgt, passeer je Louis Mulcahy Pottery, ook zeker leuk om even voor af te stappen! Voor een paar euro kun je zelf deelnemen aan het pottenbakken, maar er is ook een klein winkeltje en zelfs een café bij, waar vooral lokale producten geserveerd worden. Aanrader!

Het uiteinde van het schiereiland wordt steeds leger en ruwer, helemaal in de buurt van Clogher Head, maar wat is het hier mooi! Zeker op de fiets beleef je het heel intens, je hoort schapen mekkeren langs de weg, vogels hoor je schreeuwen en in de buurt van de zee hoor je het beuken van de golven op de kliffen.

Gallarus Oratory & Castle
Sla gerust ergens van de R559 af als je een mooi strand zoekt; voor de fietsroute vervolg je echter weer deze doorgaande weg. Voorbij Ballyferriter (Baile an Fheirtéaraigh; de dorpen staan hier soms enkel in het Gaelic aangegeven!) kun je linksaf de Slea Head Drive volgen, waarbij je even later bij Gallarus Oratory komt, een kleine kapel in stapelbouw, dat waarschijnlijk uit de 7e eeuw stamt! Iets verderop verrijst de toren van Gallarus Castle, wat ooit de zetel was van één van de machtigste families van Kerry.

Op de fiets de Slea Head Drive: prachtig uitzicht op zee!

Vanaf Gallarus wordt de Slea Head Drive naar links aangegeven, maar voor de kortste weg naar Dingle terug, adviseren we je om juist rechtsaf te slaan. Aan het eind van de weg linksaf, en vervolgens rechtsaf richting Dingle (An Daingean), wat vanaf hier nog 7 km is.

De Slea Head Drive per fiets (volgens bovenstaande route) is ca. 45 km lang. Er zijn diverse horecagelegenheden onderweg.

Wie dan nog een hoop energie (en tijd) over heeft, kan zich altijd nog aan de hele steile klim naar de Connor Pass wagen. Deze staat in het dorp al aangegeven maar pas op, het is een flinke bergpas! Wel is het uitzicht daar prachtig!
Wie geen energie meer heeft, kan een rustig plekje langs de baai zoeken in de hoop een glimp op te vangen van dolfijn Fungie, die hier in de baai woont!

Een gedachte over “Dingle: Laat de auto een dagje staan!