Dublin Bus Tour naar Malahide Castle en Howth

Het is een zonnige zaterdagmiddag als we met een grote groep op het brede troittoir van O’Connell Street op de bus wachten. Waar het die ochtend nog fris en winderig was, breekt nu het zonnetje door en al snel worden zonnebrillen opgezet en truien uitgetrokken. De groepsleden zijn herkenbaar aan de gekleurde bonnetjes die krampachtig vastgehouden worden. En als dan eindelijk de rode, halfopen bus arriveert, dromt de groep samen om maar het beste plekje in de bus te veroveren. Een verslag van de half day coastal tour naar Malahide Castle en Howth!

De chauffeur komt speciaal even naar boven om ons buitenzitters te waarschuwen voor de lage takken boven de weg. Als hij het smalle draaitrappetje weer afgestommeld is, komt de bus in beweging en rijden we richting Malahide. De chauffeur, van origine een Engelsman maar duidelijk behept met de Ierse humor, kletst onderweg honderduit en vertelt voortdurend wat er om ons heen te zien is. Voor we het weten draait de bus al de oprijlaan naar Malahide Castle in!

Het grijze kasteel komt al snel in zicht, prachtig gelegen met de enorm uitgestrekte grasvelden er omheen. Omdat een rondleiding door het huis bij het ticket inbegrepen is, moeten de tuinen maar even wachten en gaan we eerst het huis bekijken. Een hele enthousiaste dame vertelt alle wetenswaardigheden over de meubels en het huis en vooral over de Talbots, de familie die wel 800 jaar dit prachtige kasteel bewoonde!

Malahide Castle

Een stukje geschiedenis
In 1171 zette Sir Richard de Talbot, een Engelse ridder die koning Henri II diende, voet aan wal in Ierland om Dublin te veroveren. Als dank ontving hij de uitgestrekte landerijen rond Malahide, waar gedurende de komende 800 jaar bijna voortdurend Talbots zouden wonen. Alleen in de periode 1653, toen Cromwell ruw huishield in Ierland, moesten ook de Talbots hun kasteel verlaten, om echter in 1660 weer terug te keren.
In 1831 werd de titel ‘Barones’ aan Margaret Talbot verleend.

Uitgestrekte tuinen
De rondleiding duurt ongeveer een half uurtje waarbij je diverse kamers in het huis te zien krijgt. Niet alleen de oudste kamer, waar bijzondere eikenpanelen hangen (volgens de gids de oudste in Ierland!), maar ook de modernere slaapvertrekken op de eerste verdieping en de enorme eettafel op de begane grond. De gids vertelt ook met veel enthousiasme over het huisspook dat achter een klein deurtje zou wonen en we kunnen niet goed inschatten of ze dit nu serieus meent of gewoon grappig wil zijn (het lijkt op het eerste)!

Na de rondleiding hebben we nog een kleine drie kwartier over; met dit warme weer is dat wat aan de korte kant omdat het zonnetje uitnodigt om de uitgestrekte tuinen te bezoeken. Dat onderstreept gelijk het nadeel van een bustour; was ik met eigen vervoer, dan zou ik hier zeker nog een extra anderhalf tot twee uur door kunnen brengen. Zou het regenachtig weer zijn, dan is de uitgetrokken tijd voor Malahide Castle echter ruim voldoende.

De prachtige grasvelden rond Malahide Castle nodigen uit tot een lange wandeling!

Howth
Deze trip heet niet voor niets een ‘coastal tour’ en via smalle weggetjes rijden we naar het kustplaatsje Howth. Leuk om te zien, zeker met de mooie blauwe lucht is het een heel aangenaam plaatsje. Ook hier treft ons de tijdslimiet, we krijgen ongeveer een half uurtje / drie kwartier van de chauffeur om rond te kijken.
De bus stopt bij de vissershaven, waar af en toe de dikke kop van een zeehond boven water komt. Toeristen staan massaal met camera’s klaar want dit zijn leuke plaatjes! Ik loop een eindje richting de lange, stenen pier maar moet dan met het oog op de tijd weer terug.
Ik overweeg nog even om de bus te laten gaan en met eigen vervoer terug naar Dublin te reizen; de DART rijdt immers frequent tussen Howth en Dublin. Echter, ik heb ook nog een druk avondprogramma in de planning dus met de bus mee terug is wel een verstandiger keuze, hoewel ik graag nog wat langer in Howth rondgekeken zou hebben!
De Dublin Coastal Bus Tour gaat ook in de ochtenden; het zou een mooie combi zijn om in Howth te blijven zodat je ‘s middags de prachtige klifwandeling vanuit Howth kunt maken.

Het jachthaventje van Howth

Battle of Clontarf
Tijdens de terugrit rijden we langs het groene Bull Island (ook hier zien we vanuit de bus nog een zeehond zwemmen!) terug naar Dublin. We passeren hier ook Clontarf, waar op Goede Vrijdag 1014 gevechten plaatsvonden tussen Brian Boru en de Vikingen. Dat laatste was enigszins bizar omdat de Vikingen op dat moment al 200 jaar in Ierland woonden en al behoorlijk geïntegreerd waren.

Brian Boru won de slag (volgens sommige bronnen zelfs verpletterend), maar liet zelf ook het leven toen hij na afloop in zijn tent op zijn knieën dankte voor de overwinning en vervolgens nog gedood werd. In het National Museum of Ireland (afd. Archeology) is een kleine expositie te zien over de Slag bij Clontarf.

Rond 18.00 uur zijn we weer terug op O’Connell Street in Dublin, zodat we nog een leuke, lange avond in deze Ierse hoofdstad door kunnen brengen!

De Malahide Castle & Coastal Tour is te boeken bij de diverse Tourist Offices in Dublin. Er is zowel een ochtend- als een middagticket. Prijs: € 25,00.