Fotoblog: Twee dagen Dublin in de herfst!

Deze week was ik twee dagen in Dublin. Het waren twee volle, hectische dagen maar wat was het leuk om weer in Ierland te zijn! Het weer zat ook niet eens zo erg tegen; zeker woensdag was het prachtig zonnig weer. En dan laat Dublin-in-de-herfst zich van haar beste kant zien! Een foto-impressie van de trip!

Deze reis stond in het teken van de nieuwe vluchtroute van RyanAir. Vanaf Amsterdam vlieg je namelijk voor slechts € 19,95 per enkele reis naar de Ierse hoofdstad! Omdat onze vlucht de openingsvlucht was, stonden er op Schiphol heerlijke hapjes en drankjes klaar!

RyanAir Amsterdam Dublin

We landden in een regenachtig Ierland, waar de vriendelijke taxichauffeur ons naar het hotel bracht: het Trinity City Hotel in hartje Dublin. Pal naast de Trinity Universiteit: centraler konden we niet zitten! Na een snelle lunch in de International Bar aan Wicklow Street (aanrader!) bezochten we de leuke George Arcade Market: een overdekte markt met allemaal kleine winkeltjes en eettentjes. Erg leuk!

OI000043

Daarna liepen we naar de Trinity University en bekeken het Book of Kells en de Old Library. Vooral dat laatste is zeker de moeite waard! Het Book of Kells vind ik persoonlijk een beetje overrated; de Chester Beatty Library is gratis en heeft geschriften uit de 3e eeuw; zo’n zeshonderd jaar ouder dus dan het Book of Kells!

De Old Library is echter wel zeker de moeite waard: wat een prachtige zaal! Er hangt ook echt de geur van oude boeken: heerlijk!

OI000057

OI000065

Vanaf Trinity is het maar een paar stappen naar het National Wax Museum, dat net achter het prachtige gebouw van de Bank of Ireland ligt. De wassen beelden in het museum zijn misschien niet zo mooi als de exemplaren in Madame Tussauds, maar het leuke van dit museum is dat het op speelse wijze de geschiedenis van Ierland vertoont. Alle sleutelfiguren uit de Ierse geschiedenis vind je terug, zoals St. Patrick, Grace O’Malley, Queen Elisabeth, Eamon de Valéra, de heren van de Paasopstand 1916, een slachtoffer van de Great Famine en nog veel meer. Ook voor kinderen is het een erg leuk museum! In de grote zaal boven vind je nog wat wassen beelden van recenter verleden, zoals Michael Jackson en Elvis Presley. Aanrader!

Piratenkoningin Grace O'Malley en haar tegenhanger Queen Elisabeth
Piratenkoningin Grace O’Malley en haar tegenhanger Queen Elisabeth
Een magere Ier, slachtoffer van de Ierse hongersnood in de 19e eeuw.

Het Wax Museum bevindt zich aan de rand van Temple Bar. Omdat mijn twee andere medereizigers (Noortje van Travelvalley.nl en Christel van Reisgraag.nl) nog niet eerder in Dublin waren geweest, moesten we uiteraard even met de rode Temple Bar op de foto en hebben we binnen een pint Guinness gedronken! En dat was dan ook wel weer genoeg commercieel toerisme voor vandaag! 🙂

OI000085a

OI000088

OI000090

Daarna slenterde ik de stad nog even door om daarna terug te gaan naar het hotel. Even omkleden en vervolgens klaar voor een heerlijk diner in The Pigs Ear. Een ontzettend leuk restaurant met een fantastische menukaart! We hebben heerlijk gegeten!

Na afloop hebben we nog even een laatste Guinness gedronken in O’Donoghues, de pub waar vroeger The Dubliners speelden en waar nu nog steeds elke avond livemuziek is. We troffen het want bij binnenkomst hoorden we de schrille Ierse fluit en de doffe bodhrán al klinken!

OI000106

OI000107

Woensdagochtend ben ik eerst naar Phoenix Park gefietst. Een behoorlijk fietstochtje langs de Liffey maar hey, het was prachtig weer dus perfect toch? Ook in Dublin zijn de bomen in prachtige herfstkleuren getooid!

OI000118

OI000020

Daarna hebben we de stad verder bekeken tijdens een fietstocht van Dublin City Bike Tours; 2,5 uur lang fietsten we door allerlei verschillende wijken rond het centrum. We zagen het financiële hart (trendy!), O’Connell Street en het GPO, de fruit- en bloemenmarkt, het gebied rond de Jameson Distillery en het enorme gebied dat rond de Guinness fabrieken bijgebouwd is. Persoonlijk vond ik het erg bijzonder dat we (op mijn verzoek) even stopten bij een voormalige Magdalene Laundry, een van de wasserijen waar in het verleden op enorme schaal vrouwen uitgebuit, mishandeld en misbruikt zijn.

Zelf vond ik de fietstocht nèt een tikje te lang duren; anderhalf tot uiterlijk twee uur was wat mij betreft voldoende geweest maar dat kwam misschien ook omdat veel van wat de gids vertelde voor mij al bekend was.

De brug in de verte is in de vorm van een harp. Op de voorgrond de Jeanie Johnston.
De brug in de verte is in de vorm van een harp, het nationale symbool voor Ierland. Op de voorgrond de Jeanie Johnston.
Monument voor de Great Famine - de hongersnood van 1845 - 1852
Monument voor de Great Famine – de hongersnood van 1845 – 1852

Na de fietstour hadden we een heerlijke lunch in de Alfred’s Bar van het Guinness Storehouse. Ik nam een shepherds pie, maar in plaats van een stoofpotje (wat ik verwacht had) kreeg ik een bord waar alle ingrediënten wel op aanwezig waren maar dan als gewone plate, met aardappels, groente en (lams)vlees. Het was er zeker niet minder lekker om!

Daarna kregen we een rondleiding door de uiterst vriendelijke Amanda. Gelet op de tijd hebben we het Storehouse niet heel uitgebreid bekeken maar toch wel een hele goede indruk gekregen van het enorme Guinness imperium. Het Storehouse is echt prachtig om te bezoeken en er zijn heel wat fotogenieke hoekjes en plekjes in dit enorme gebouw. Leuk om te weten is dat dit een oude fabriek was, die zoveel mogelijk in oude staat gelaten is.

Ruiken aan de diverse ingrediënten van het donkere Guinness bier.

En natuurlijk even proeven!

Uitzicht vanaf de prachtige Gravity Bar: je hebt vanaf hier een geweldig uitzicht over de hele stad!
De prachtige Gravity Bar: je hebt vanaf hier een geweldig uitzicht over de hele stad!

Guinness collage
Bovenin drie belangrijke ingrediënten van Guinness: gerst, hop en water (wat overigens géén Liffey-water is, al vertelt elke Ierse taxichauffeur dat het wel zo is!). Onderin: het Storehouse is uiterst fotogeniek vanwege de originele staat waarin het grotendeels gelaten is.

Vanaf het Storehouse hebben we de bus naar het hotel genomen, waar we even later opgehaald werden om weer richting airport te gaan. Het waren twee hele hectische dagen maar wat was het leuk!!